lunes, 14 de diciembre de 2015

RECULL DE PROVES DIAGNÒSTIQUES

L'objectiu d'aquesta entrada és realitzar un recull de les proves diagnòstiques amb les que treballem tots els alumnes del PRACTICUM I, per poder utilitzar-les en un futur com a psicopedagogs si ho necessitem.
Abans de començar, vull fer referència a l'editorial TEA a partir del vídeo de presentació que podeu veure en la seva web. Aquesta editorial ens ofereix molts de tests necessàris a l'hora de realitzar una bona avaluació psicopedagògica i per tant, ens ajuda a realitzar millor la nostra feina.



PROVES ACL


La nostra companya Lourdes parla en el seu blog d'aquestes proves. Es passen al 1r i el 3r trimestre durant tota l'etapa de primària. 
El cas de Lourdes, els encarregats de passar aquesta prova són la psicòloga i la psicopedagoga del centre.
He troba a la red dos volums relacionats amb aquestes proves per als diferents cicles de primària, però per poder fer una lectura del tot el document hi ha que comprar el llibre electrònic o en format paper. Volum I i Volum II
Per realitzar l'avaluació d'aquesta prova s'utilitza una taula on es registren els resultats totals de l'alumne, la qual cosa ajuda a establir una relació i comparació amb els resultats dels anys anteriors. Si cliqueu aquí podeu veure un exemple de graella per realitzar l'avaluació d'aquestes proves.


TEST DE PERCEPCIÓ DE DIFERÈNCIES (CARAS) de Thurston i Yela (1988)


L’objectiu d’aquest test és avaluar l’aptitud de percebre ràpidament i de forma correcta les semblantes i diferències entre dibuixos esquemàtics de cares (es diferencien en boca, nas, ulls i cabells). S’utilitza en l’avaluació de nins amb sospita de dèficit d’atenció.
En aquest link podeu veure un estracte de la prova, ja que per poder veure-la completa s'ha de pagar. Aquesta prova també la va compartir Lourdes.


AVALUACIÓ FACTORIAL DE LES APTITUDS INTEL·LECTUALS (EFAI 1)

És una bateria d'aplicació col·lectiva que permet avaluar de forma completa les aptituds intel·lectuals del subjecte, de la qual parla Lourdes en el seu blog.
Està format per quatre bateries, composades per cinc tests on s'avalua:
- Aptitud espaial.
- Raonament abstacte.
- Raonament verbal.
- Memòria.
En aquest link podeu trobar més informació sobre l'avaluació d'aquest test i en aquest link podeu veure la descripció que realitza TEA.

Cercant informació sobre aquest test he trobat informació sobre BAT-7 (Bateria d'aptituds de TEA) orientat per alumnes més grans de 12 anys, es a dir, per a primària i secundària.


PROVES TEBEROSKY 

Proves dissenyades per les doctores Emilia Ferreiro i Ana Teberosky amb objectiu d’investigar l’evolució de l’escriptura. Estableixen quatre nivells per els que passen tots els nins en l'adquisició de l'escriptura:
- Nivell presil·làbic: Fa dibuixos, inventa lletres, escriu les que coneix, repeteix les del seu nom...
- Nivell sil·làbic: el nen escriu una grafia per a cada síl·laba, per exemple escriu AIA quan vol escriure CADIRA.
- Nivell sil·làbic-alfabètic: El nen escriu més d'una grafia per síl·laba, per exemple CADRA quan vol escriure CADIRA.
- Nivell alfabètic: Quan el nin escriu tal com sona, per exemple GUSET en comptes de GOSSET.
En aquest link una mestra comparteix la seva experiència amb aquestes provesi és força interessant veure el procés.

WISC IV

De moment, en les meves pràctiques només he tengut la possibilitat de treballar amb aquesta prova. Vaig realitzar una entrada sobre aquesta i la podeu consultar clicant aquí. També la nostra companya Raquel Janer ha compartir informació molt completa sobre aquesta prova al seu blog de la UOC.

DST-J

Raquel Janer ha compartit al seu blog de la UOC informació sobre aquesta prova.
Serveix per detecar símptomes de dislèxia i té un funcionament semblant al WISC-IV. He trobat una presentació on es descriu en que consisteix, a qui va dirigida, de quines proves consta i com s'avalua.

1 comentario:

  1. Moltes gràcies Cristina per aquesta entrada i gràcies per la meció que fas sobre el meu blog. La veritat es que aquesta entrada ens anirà molt bé per tenir recollides totes les proves que hem fet servir els alumnes i per tant, entenc que les més comuns i usuals que s'usen a l'escola. A veure si poc a poc la podem anar ampliant amb la resta de les proves que anem passant! A la que passi / conegui alguna nova t'ho faig saber per recollir-la!
    Molt bona feina!

    ResponderEliminar