domingo, 8 de mayo de 2016

CAS 2 - PROVES DIAGNÒSTIQUES - DISCALCULIA


Com a futura psicopedagoga, he d'assegurar que l'avaluació psicopedagògica compleix efectivametn amb la seva funció d'eina per a una resposta adaptativa i inclusiva a les necessitats educatives de l'alumne, evitant que es transformi en una mera acumulació d'exploracions puntuals dirigdes a la classifiació de l'alumne i realitzades al marge de l'anàlisi dels contexts reals d'ensenyament i aprenentatge en el qual l'alumne participa.(Javier Onrubia, J. Ramón Lago i Isabel Pitarque)

Per aquest motiu, davant la preocupació del professor de matemàtiques amb l'alumna del CAS 2, hem decidit passar diferents proves per determinar si és necessàri proposar una ACI de cara al curs vinent.
Durant la interpretació del WISC IV i del ABC KAUFAN, va sorgir la hipotèsis del trastorn de discalculia. Per aquest motiu vaig crear un dossier amb activitats dirigides a extreure informació sobre les dificultats de la nina (que vaig compartir en l'entrada ELABORACIÓ DE MATERIAL) i les conclusions que vaig extreure són: 


  • Quan compta enrere ha de parar i pensar.
  • Errors en el càlcul d'operacions bàsiques.
  • No sap fer sèries numèriques.
  • Ordrena els nombres de forma correcta.
  • No sap escriure el posterior d'un nombre quan ha de canviar de decena i centena al mateix temps ( 99 --> 99100)
  • Problemes: quan són d'una única operació (suma o resta) selecciona bé l'operació que ha de fer, però s'equivoca en la resolució. No sap fer altres problemes.
  • Errors en la mesura del temps: en les hores, en operacions amb dates.
  • Unitats de mesura bé.
  • Estimacions: compta mentalment però no s'aproxima bé.
  • No pensa les respotes (a boleo).
  • Memorització i repeticó de nombres: normal bé, inverses malament.

Sota el meu punt de vista, aquestes proves no donen informació suficient i s'han de complementar. Per aquest motiu vaig aprofitar per passar  altres proves.

  • Proves IAQSE. L'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Baelars és un òrgan de coordinació, de consulta i tècnic de la Conselleria d'Educació i Universitat que actua amb l'objectiu de dur a terme tasques d'anàlisi i avaluacó externa del sistema educatiu de les Illes Balears. Durant l'educació primària passen dues proves de nivell de competències, una a tercer de primària i l'altra a sisè. El model que vaig passar a la nina el podeu consultar clicant aquí L'alumna disposava d'una hora per fer aquesta prova, però la va acabar en trenta minuts. De les 24 preguntes, va contestar correctament 7. S'observen errors com:
    • No llegeix atentament les preguntes, ja que no respon allò que se li pregunta.
    • Errors en la multiplicació de la unitat seguida de zeros. 
    • Errros de càlcul en les operacions bàsiques. 
    • No sap completar sèries. 
    • Quan fa la prova, llegeix un cop la pregunta. Pareix que ho fa " a boleo". 
    • Error a l'hora de dir l'hora. 


  • Prova de nivell de competències de segon de primària: com els resultats en les proves establertes no han set satisfactòris, el meu tutor m'ha recomanat passar una prova de nivell de competències de segon de primària. La tutora actual de segon m'ha orientat una mica sobre les competències que hauria de tenir assolides i m'ha deixat models d'exàmens per fer una sel·lecció d'exercicis. A partir de la correció dels exercicis, he arribat a la conclusió que:


Hi ha competències que té assolides, però altres no, sobretot relacionat amb els problemes. També em preocupa el fet que s'equivoca a l'hora de realitzar les operacions nautrals senzilles, com una suma o una resta portant.
En tot allò relacionat amb els nombres (llegir, escriure, ordenar, arredonir, comptar) no presenta cap dificultat. Té problemes a l'hora de realitzar coses mecàniques, ja que té errors per no fixar-se.
M'agradaria destacar la impulsivitat i les ganes d'acabar ràpid que presenta a l'hora de fer la prova.

No hay comentarios:

Publicar un comentario