Durant una reunió amb la psicopedagoga de l'EOEP vàrem quedar en passar diferents proves projectives, per veure quina és la imatge de la nina sobre la seva família i ella mateixa, per fet de la seva confusió a l'hora de parlar d'aquesta.
Primera prova - DIBUIX DE LA FAMÍLIA
Aquesta prova és un test projectiu que s'utilitza per a que l'alumne expressi els sentiments que té respecte a la seva família, principalment pares i germans, i la situació en la que ells es senten dins del nucli familiar.
La instrucció es pot donar de dues maneres:
- Dibuixa la teva família (Porot). És considera més real.
- Dibuixa una família que tu imaginis (Louis Corman). Aquesta instrucció pot denotar el seu jo inconscient. És la instrucció que li vàrem donar al CAS 2.
Aquest és el resultat:
En un principi, la nina dibuixa els avis i els oncles (família extensa). Després dibuixa els seus pares i per últim a ella mateixa.
El primer del dibuix és el seu avi, que va morir fa un temps. Per a al psicopedagoga és significatiu que el primer sigui una persona que ja no hi és.
S'ha de valoar el pla gràfic: traçament, distribució a l'espai, amplitud que li dóna a cada personatge, força del traç,etc.
Podeu llegir més informació sobre la interpretació al següent document:
Potser el fet de dibuixar a la família extensa és perquè viatge molt al poble de la mare i
La nina es dibuixa davora de la seva mare i potser és perquè viu pràcticament totasola amb ella, ja que el pare és pilot i sempre està fora de casa.
A més, en el dibuixa ella és més gran que els pares i això ens pot denotar que "ella controla la situació dins casa".
També és significatiu que dibuixi la família extensa, quan en la majoria de casos, els alumnes dibuixen la família nuclear.
Un cop fet el dibuix, es fan preguntes per extreure informació com:
- Qui són?
- Què fan?
- Quin és el més dolent? Per què?
- Quin és el més bo? Per què?
- A qui prefereixes?
Segona prova - CASA-ARBRE-PERSONA
L'alumne ha de dibuixar una casa, un arbre i una persona.
- Interpretació del dibuix de la casa (segons el manual):
- La casa és gran: Sol relacionarse amb alegria i benestar dins la casa.
- La casa és alta: Necessitat de crèixer, de ser adult. És propi de nins amb problemes afectius en casa i que volen fer-se grans per partir.
- La casa té dos pisos: Bon nivell cognitiu. El nen és sensible, observador, detallista i amb una bona relació familiar i exterior.
- Porta tancada: Pot associar-se a introversió, evasió del món exterior. Necessitat de protegir el seu àmbit més íntim.
- Finestres grans: Pròpies de nins curiosos, amb obertura al món exterior, amb necessitat d'aprendre, d'observar i sense por a les valoracions dels altres
- Finestres amb pocs detalls: Poc interés per les relacions socials.
- Finestres mal alineades: Impulsivitat, falta d'atenció, dificultats en l'àrea visual-motriu. També inseguretat, falta de motivació, problemes d'aprenentatge i organització, poc interés en la relació social o falta d'habilitats socials.
- Terrat pla: Normalment sugereix problemes en el nucli familiar. El nin té la sensació d'estar oprimit per conflictes amb els pares.
- Sense xemeneia: Temperament fred, distant i/o amb un nucli amb poques relacions afectives.
Les preguntes posteriors al dibuix són les següents:
Adjunto el vídeo de les respostes de la nina.
- Interpretació del dibuix de l'arbre (segons el manual).
- Arbre gran: Persona extrovertida.
- Ubicació centrada: Necessitat de sentir-se el centre d'atenció dels altres, sensiblitat, capacitat de planificació, sentit pràctic.
- Absència de les arrerls: Falta de segurant en el terreny emocional.
- Absència del terra: Inseguretat.
- Tronc alt: Inquietut per projectar-se cap a l'exterior, per crèixer, extroversió.
- Branques cap avall: Estat pesimista.
- Copa petita: Intrversió, timidesa.
Les preguntes posteriors al dibuix són les següents:
Adjunto el vídeo de les respostes de la nina.
- Interpretació del dibuix de la persona (segons el manual).
- Figura gran: Associada a conductes expansives, de tipus impulsiu, poc autocontrol i inmaduressa.
- Cap petit: Sentiments intensos d'inecuació intel·lectual.
- Braços curts: Dificultats per obrir-se a l'exterior i amb altres persones.
Les preguntes posteriors al dibuix són les següents:
Adjunto el vídeo de les respostes de la nina.
REFLEXIÓ PERSONAL
Personalment, penso que les proves projectives són un poc perilloses. Es poden utilitzar per extreure informació en la entrevista, però és una mica complicat arribar a conclusions tant tancades a partir d'un manual d'aplicació, ja que afirmen coses com: a la dreta les coses presents, al passat les coses futures. Penso que és un poc subjectiu, tot i que m'agradaria conèixer més informació sobre aquest tema, per poder parlar amb propietat.
En aquest cas, ens ha cridat l'atenció que la nina fa referència a la família extensa, tot i que viu a una altre comunitat. El seu pare no està mai a casa perquè és pilot i en la seva forma d'expressar-se pensem que és important treballar la seva figura.
Em crida l'atenció les pauses que hi ha abans de respondre i la incoherència d'algunes contestacions. Té molta imaginació però de vegades li falta sensatesa.
En aquest cas, ens ha cridat l'atenció que la nina fa referència a la família extensa, tot i que viu a una altre comunitat. El seu pare no està mai a casa perquè és pilot i en la seva forma d'expressar-se pensem que és important treballar la seva figura.
Em crida l'atenció les pauses que hi ha abans de respondre i la incoherència d'algunes contestacions. Té molta imaginació però de vegades li falta sensatesa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario